torsdag den 19. februar 2009

Formiddag på museet



Onsdag formiddag tilbragte jeg på Museo Cooperativo, der ligger i centrum af Eldorado. Et meget fint lille museum, der dokumenterer koloniens historie.



Allerførst faldt jeg over dette billede af Bodil med sine to yngre søstre. Billedet er taget i majsmarken i 1930. Den Bodil jeg besøgte på alderdomshjemmet i søndags.



Der er en masse af den første tids redskaber - bl.a. kæmpestore håndsave - og husgeråd.



Der er en vaskemaskine indrettet med aksel, som fik mig til at tænke på at Bodil fortalte, at hendes far havde en Ford T og når de skulle vaske, skruede han et hjul af og satte en rem på, så bilen kunne trække vaskemaskinen.



Der er fine brudekjoler, gamle kufferter så store som skabe, porcelæn og ikke mindst er der fotografier. Mange familier har doneret originale fotos og af andres er der taget fotokopier.



Der ligger fotokopier af både Nina Raben Engwalds bog "Eldorado" fra 1938 og af de fleste af Oluf Johansens bøger.



I en samling fotos fra Oluf Johansens familie fandt jeg flere af de fotos der var i Misses album. Og der var også et billede mere af Ejler Gedde sammen med Andres Blanco.



På væggen hænger denne collage med billeder fra Karen Johansens 80 års fødselsdag.

Nu er jeg efterhånden meget spændt på at møde hende og høre om hun kan opklare sagen med billederne i Misses album.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar