mandag den 16. februar 2009

Rejsens detektivopgave

Jeg har også denne gang en lille detektivopgave med til Argentina. Opgaven er at finde oplysninger om en ungersvend med alpehue, der i 1938 sendte billeder fra Eldorado hjem til en vis Misse, født 1913 i Sønderjylland.

Da Misse døde fandt hendes datter billederne i moderens fotoalbum. Datteren aner ikke hvor de er kommet fra.

Allerede for et par år siden fandt jeg denne side i net-avisen Misiones Online, hvor Bodil Bylling de Eriksen fortæller om sin barndom i Eldorado.

Billedet på siden er magen til et af de fotos, der var i Misses album – bag på Misses eksemplar har en eller anden skrevet ”17 danskere i en båd. 27. februar 1935. Piragy Iguazu Misiones".

Da så min lokale kontakt foreslog, at at jeg skulle tage ud og besøge den samme Bodil, var jeg jo meget spændt. Bodil bor på en alderdomshjem i Eldorado.

Bodil ville gerne snakke, hun mente at det var Karen Johansen, der havde leveret billedet af danskerne i udflugtsbåden – hun fortalte at pigen på 12-13 år i forgrunden i mørk badedragt er hende og at det er hendes mor, der sidder bagved og sutter maté.




Da jeg viste Bodil billedet af Ejler Gedde og spurgte om hun vidste hvem det var, svarede hun:

- Ja, han var jo ikke så pæn, og han drak.

Forældrene havde været lidt finere end de andre ifølge Bodil. De havde været i Indien inden, mente hun.

Det passer godt med det jeg har fundet ud af, nemlig at Eduard Gedde i hvert fald i 1915 var forsøgsleder på Sankt Croix (han var uddannet landbrugskandidat).

- Ja, det Indien der ligger oppe ved USA, svarede Bodil.

Hun fortalte, at Ejler Gedde giftede sig med en indfødt, og at han døde ret ung. Det var hvad hun vidste om ham.

Men noget godt har han vel udrettet, når de har opkaldt en gade efter ham?



Et kig op ad Calle Ejler Gedde

Bodil blev rigtig glad for den sidste nye FamilieJournal, som jeg gav hende. Hun forsikrede flere gange, at hun ville give det videre til Karen, når hun selv havde læst det.



Bodil Bylling de Eriksen, Hogar San Juan, Eldorado

Ja, gad vide om Bodil, der i midten af firserne og noget svagelig, får lov til at komme hjem til sit hus igen og ikke skal blive permanent på alderdomshjemmet?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar